האם משתלם לבצע ייבוא מכונות אריזה אוטומטיות למפעל או שכדאי לארוז ידנית ?

בשנה הקודמת פנה אלי כתב לענייני טכנולוגיה מגרמניה ובקש לראיין אותי בנושא תחקיר – מה הסיבה שיבוא מכונות אריזה אוטומטיות מגרמניה ומהאיחוד האירופאי נמצא בירידה תלולה כבר מספר שנים? הגרמנים ושאר התעשיינים באירופה שוברים את ראשם בנושא.  הכתב שראיין אותי הוא ישראלי בעל תארים אקדמיים מאוניברסיטאות בישראל ובעולם בתחום הטכנולוגי העובד עבור מספר מגזינים יוקרתיים באיחוד האירופאי ובצפון אמריקה בנושא מחקרים של שיטות ייצור ופיתוח טכנולוגיות ייצור.

ובכן התשובה לכך מורכבת ואינה פשוטה כלל. אם נבחן את העניין מזווית כלכלית הרי שברור לכל בר דעת שיבוא של מכונת אריזה אוטומטית לסוף קו הייצור בכל סוגי הענפים: מזון, תרופות, תוספי תזונה, קוסמטיקה, יצור אביזרים וכו' מקטינות את הוצאת המפעל פר מוצר ומגדילות את רווחיות המפעל ואת כושר הישרדותו בשוק מול מתחריו.  אמנם לייבא מכונה כזו יש מחיר אך הוא חד פעמי והשקעה זו חוזרת אל העסק לרוב כבר בשנה הראשונה, היות שלחלופין האלטרנטיבה באריזה ידנית יקרה יותר ונובעת מהצורך להעסיק מספר עובדים בסופו של כל קו ייצור במשכורת חודשית. אריזה ידנית היא פורמט עבודה המגדיל באופן ניכר את הוצאות המפעל פר מוצר עקב המשכורות המשולמות מידי חודש, גם אם מדובר במשכורות מינימום, הרי שההוצאה של משכורות הינה ההוצאה החודשית הגדולה ביותר לכל בית עסק מכל סוג. אומנם יבוא מכונת אריזה אוטומטית או רובוטית מצריכה השקעה גדולה יותר מכמה משכורות בדרך כלל, אך היא השקעה חד פעמית ומשתלמת מאוד היות והוצאה זו מחזירה את עצמה לעסק במהירות והמפעל מרוויח עובד יצרני ללא כל הוצאה בסוף החודש לעשרות שנים קדימה. אם כן איך קורה שיזמים ובעלי מפעלים אורזים את מוצריהם באופן ידני ?

התשובות לכך הן כדלקמן:

  • מפעלי "בוטיק"  – יבוא מכונות אריזה אוטומטיות לא כדאי כלכלית למפעלים קטנים וייחודיים, מה שקרוי ייצור "בוטיק", מפעלים אלו מייצרים כמויות קטנות של מוצרים בדרך כלל באופן ידני המוגדרים על ידי המפעל כמוצרי בוטיק מיוחדים ובעליו של המפעל מתגאים בכך כי כל הייצור נעשה בעבודה ידנית "קפדנית". זהו למעשה המוטיב המרכזי המאפשר להם להתחרות בשוק אל מול יצרנים אחרים גם כאשר הם מציגים מוצר בעלויות ייצור גבוהות מהמתחרים. הם ימשיכו לארוז ידנית ולהוציא את הסכומים הגדולים בסוף החודש ולגלגל את ההוצאה אל הצרכן תוך השקעה כספים נוספים בפרסום המוטיב של "איכות גבוהה יותר". אך הצרכן הוא זה שישפוט, הרי ממילא מוצרים אלה נמכרים מעצם טבעם בכמויות קטנות וסטטיסטיקת המכירות תצביע על הצלחה או על כישלון.

  • העסקת עובדים מוגבלים – חלק מהמפעלים מעסיקים באריזה בסוף קו הייצור עובדים מוגבלים אותם הם מלמדים לבצע את פעולות האריזה הבסיסיות החוזרות על עצמם שוב ושוב, כאשר המחשבה מאחורי שיטת עבודה זו היא שבמקום לייבא מכונה אוטומטית "יקרה" הם משלמים את שכרם הנמוך מאוד של עובדים אלו (הסכמים ממשלתיים ומקומיים). דבר מבורך למעשה, אך מפעל גדול המייצר בנפחים גדולים אינו יכול להיבנות כגוף יצרני תחרותי על סמך עובדים אלו בלבד, שכן עובדים אלו מתחלפים מידי חודש ועקביות הייצור במפעל נפגמת באופן ניכר, מה עוד שאדם אחד לא אורז באותו האופן שבו השני אורז, זאת ועוד שהאריזה עצמה נעשית באופן איטי ומסורבל ומכאן גם נובעת ירידה בכמות ובאיכות המוצר הסופי לצרכן והמכירות החודשיות נפגמות, שכן הציבור אינו מודע לשיטת האריזה של המוצר בו הוא מעוניין ולעיתים אף אם הוא יודע – היא אף לא שיקול שהוא מתחשב בו שכן השיקול הכלכלי הוא זה שעומד מול עיניו.
  • חוסר ידע טכנולוגי – הרבה מהמפעלים הבינוניים אינם מכירים את יכולת האריזה האוטומטית ומחזיקים בדעה מיושנת ושגויה הטוענת: "אני לא קונה מכונת אריזה כי המכונה תארוז לי מוצר אחד בלבד….זה לא שווה לי כי יש לי 20 מוצרים שונים…" בעוד שהמציאות היא הפוכה לחלוטין, יבוא מכונות אריזה כיום מתבצע לאחר אפיון צרכי האריזה של כל קווי הייצור במפעל ומכונות האריזה כיום משוכללות מאוד "ויודעות" לארוז מגוון רחב של מוצרים בגדלים וצורות שונות ואף לחלק ניכר מהן אין צורך בניסיון קודם בכדי להפעילן בהצלחה, לדוגמה: מכונת קרטון אחת יכולה לקפל ולארוז עד 50 סוגי קופסאות קרטון שונות והמעבר ממוצר אחד לשני נעשה בקלות יחסית.

המסקנות ההגיוניות המתחייבות הן שמפעלים קטנים יכולים לארוז ידנית ולהישען על מוטיב הפרסום של מוצר "עבודת יד", אך מפעלים בינוניים וגדולים שכל ריווחם הוא בייצור הכמותי הגדול חייבים לעבוד בפורמט אוטומטי סידרתי ולייבא מכונות אריזה אוטומטיות בכדי לשמור על עלויות ייצור נמוכות בכדי לשמור על עלויות ייצור נמוכות אשר יצדיקו כלכלית את קיומם ובכדי להגדיל משמעותית את יכולתם לעמוד בתחרות השוק מול מתחריהם בהצלחה, מה גם שאריזה אוטומטית תעלה את איכות הנראות של המוצרים שלהם, אשר יהיו אחידים בצורתם הוויזואלית על המדף בעקביות לאורך כל הזמן, עבור מפעלים אלו עלות יבוא מכונות אריזה ומכונות ייצור אוטומטיות סדרתיות בכלל הנה בטלה בשישים אל מול החיסכון שהן תורמות למפעל ועקרון זה הינו לחם החוק עליו הם חייבים להישען בכדי להצליח בתחרות הקשה בשוק ולהמשיך ולגדול, היות מפעל שדורך במקום ולא מתפתח אחת דינו להיכשל בעתיד הקרוב או הרחוק.

הכותב הינו איש אחזקת מכונת וייבוא מכונות במגוון תחומים מכל העולם לרבות סין במשך שנים רבות.

יבוא מקצועי ישיר

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *