ייבוא מכונות מסין – איך המכס והמדינה מחשבים את גביית המיסים מאיתנו ?

למי שמחפש הגיון באופן שבו המדינה מחשבת את המיסים השונים על יבוא מכונות ובכלל יבוא כל שהוא מכל סוג, לא תמצאו אותו כאן אז כדאי שתשכחו מזה ותעברו הלאה, רוצים דוגמה קלאסית ? בבקשה: נניח שאבי אדם פרטי מבצע בעצמו ייבוא מכונה שרכש בסין בתנאי CIF – משלוח מהיצרן עד לכתובת הרוכש ובמקביל גם חברת יבוא מכונות מקצועית מבצעת את אותו ההליך בדיוק של יבוא המכונה מסין בתנאי FOB – היצרן יעביר את המכולה לנמל ומשם יקח פיקוד היבואן הישראלי באמצעות שלוחותיו. אותה מכונה, אותו מחיר, באותו סוג מכולה, מאותו נמל יציאה ובאותו יום. כל הפרמטרים בתהליכי יבוא המכונות זהה מלבד העובדה שתהליך יבוא אחד מבצע אבי – האדם הפרטי ואת התהליך השני מבצעת חברת יבוא מכונות מקצועית.

ההגיון הבריא אומר לכל בר דעת שלא צריך להיות הבדל, וכי מה זה משנה ולמי איך הגיעה המכונה ארצה, אבל זהו שלא, יש הבדל גדול מאוד – כאשר שתי המכולות יגיעו אל אותו נמל בישראל – אשדוד / חיפה / אילת המכס יגבה X תשלום מחברת יבוא המכונות ומאבי הוא יגבה X+1/2 ולעיתים קרובות גם הרבה יותר מכך, תלוי בסוג ומהות הסחורה שיובאה ארצה. למה אתם שואלים…. כולם שואלים ולאיש אין מושג קלוש מדוע זה קורה גם במכס עצמו לא ניתן לקבל תשובה מדוייקת.

על כל יבוא מכונות ארצה או סוג מסויים של סחורה המיובאת ארצה חלה חובת תשלום מס מכס,  מס המכס מוגדר באחוזים. ולכל סוג של  מכונה וסחורה ישנו מדרג המכס המתאים, כלומר:המכס מחזיק בטבלה שבה לכל מכונה או סחורה נקבע מה אחוז המכס החייב בתשלום בעת הכנסתה ארצה ממקור יצרני שמחוץ לגבולות המדינה, לדוגמה: ייבוא מכונות אריזה למזון מחייבות לרוב תשלום של 8% כמס מכס.

אבל מרפי שוב צץ לו….. 8% ממה בדיוק?  ההגיון הבריא אומר: ממחיר המכונה שסוכם בתהליך ייבוא המכונות ארצה וששילמנו אותו הלכה למעשה. אז שוב… זהו שלא.  8% האחוזים נגזרים בחישוב על ידי המכס מסכום מחיר המכונה ועלות השילוח ימי / אווירי, כלומר תחברו יחד כמה עלתה המכונה וכמה עלה לשלוח אותה באוניה או במטוס ארצה ומהסכום הזה תשלמו 8% למכס מדינת ישראל, בנוסף לכך יש עוד עמלות עיזים שונות…. היטל כזה היטל אחר…. הנמל גובה את התשלום שלו על הנפת המכולה מהאוניה ועוד כהנה כהנה עיזים וגדיים, לאדם פרטי שאינו מיומן ביבוא מכונות או סחורות אחרות, הוצאות אלה עלולות להיות כל כך לא ברורות ולא מובנות עד כדי כך שהן מהוות אבך נגף ודבר המשפיע לרעה על כל מהלך היבוא יהא מוצלח אשר יהא.

מע"מ – כולנו גובים מיסים עבור מדינת ישראל בחינם, לא משלמים לנו על העבודה הזו. נכון לתאריך היום גובה תשלום המע"מ הינו 17%, אבל בייבוא מכונות או סחורות אחרות איך בדיוק המדינה מחשבת את המע"מ? אתם יושבים….?    המע"מ הוא 17% נגזרת מסכום עסקת ייבוא המכונות ומס המכס יחד. כלומר: תחברו את מחיר המכונה ומס המכס ועכשיו תחשבו את 17% ממנו וזהו המע"מ, אז יהיו מי שיגידו טוב אבל מע"מ זה מע"מ ואפשר להתקזז, נכון – אבל זה קל מאוד לחברות ייבוא המכונות לעשות זאת, לאדם פרטי זה נטל כבד מאוד, המסקנה ההגיונית המתחייבת היא שכדאי תמיד לבצע ייבוא מכונות וסחורות מקצועיות אחרות באמצעות חברת ייבוא המתמחה במכונות ויודעת להגדיר איכות כבר בתחילת היבוא, המחיר הוא חלק בלתי נפרד מהאיכות.

הכותב הינו איש יבוא מכונות ואחזקת מכונות שנים רבות.

יבוא מקצועי ישיר

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *